2005.11.12., 11:54
(Üzenet szerkesztésének időpontja: 2005.11.12., 11:58. Szerkesztette: chilly.)
Előre le kell szögeznem, hogy szeretem Tim Burton filmjeit, a hangulatuk, a karakterek megformálása, az érdekes és színes történetek, a csodálatos színviláguk és ehhez kapcsolódóan a díszletek, ruhák miatt is, így nem tudom elfogulatlanul értékelni a filmet. Az egyetlen igazi csalódás az a Charlie és a csokoládégyár volt ([url="http://www.imdb.com/title/tt0367594/"]http://www.imdb.com/title/tt0367594/[/url]), mert szerintem az egy idióta ökörködéssé fajult, azokkal az umpalumpákkal, Johnny Depp örökösen az arcára fagyott vigyorával, meg a debil énekekkel az összhatás egy marhára idegesítő egyveleg lett.
Ellenben a legjobb alkotásának tartom a Karácsonyi lidércnyomást ([url="http://www.imdb.com/title/tt0107688/"]http://www.imdb.com/title/tt0107688/[/url]), mely annak idején kategóriájában mind a technikai megvalósítás, mind története szempontjából vitte a prímet.
A Hulla menyasszony ([url="http://www.imdb.com/title/tt0121164/"]http://www.imdb.com/title/tt0121164/[/url]) ugyan nem ennek a folytatása, mégis nagyon sok hasonlóságot fedezhetünk föl a két animációs film között, akár akkor, ha a szereplők némelyikére (pl. a kiskutya, ezúttal nem egy "lepelből", hanem csontból kialakítva), akár ha a hangulatra (csontkollekciók, pókok, halottak), akár ha egyes jelenetekre (Victor az erdőben mászkál, akárcsak Jack, amikor az esemény komoly fordulatot vesz, ráadásul mindketten búskomor hangulatuktól vezérelve veszik az irányt az erdő felé) gondolunk.
A film azonban más dolgokban kevésbé hasonlít az első alkotásra, hiszen sokkal kevesebb benne a musicales betét (de itt is előfordulnak), és az alaptónus is teljesen más. Hiszen ugyan nagyon mókás poénok kerültek a filmbe, és végig lehet rajta nevetni, ám az alaphangulat, a halottak világa sokkal nyomasztóbb, mint a Karácsonyi lidércnyomásban, ahol azért a karácsonyi készülődés, a vidám énekelgetések jócskán ellensúlyozták a síri hangulatot. Itt ez azonban teljes nehézséggel az emberre telepszik, és ha valaki a történetet visszagondolja, még ha meg is találja benne a happy endet, meg hogy a rossz elnyeri méltó büntetését, ettől még valahogy a halottak világa, még ha folyamatosan mókáznak is, elég keserédesen hat. (Pedig talán pont ezt akarta ellensúlyozni az a tény, hogy a filmben a halottak világa jelenik meg színesben, míg az élők világa szürke.)
Azt hiszem, a Corpse Bride esetében inkább a tizenéves generáció idősebb tagjaitól egészen a felnőttekig jelölhetjük meg a célközönséget, hiszen a kicsit nyomasztó, ám egyben parádés motívumokat és utalásokat csak ők fogják érteni és értékelni. A kisebbek számára továbbra is a Karácsonyi lidércnyomás maradhat az etalon, mely habkönnyű a felszínen, és akkor is évezhető, ha az ember nem lát a mélyben dúló érzelmi vívódások szintjére.
A fent említett korosztályoknak azonban mustsee a film, akár látták, akár nem az előző animációs alkotást. Utána pedig, aki még lemaradt róla, gyűjtse be a Karácsonyi lidércnyomást is, ami az egész család szórakozását garantálja.
Ellenben a legjobb alkotásának tartom a Karácsonyi lidércnyomást ([url="http://www.imdb.com/title/tt0107688/"]http://www.imdb.com/title/tt0107688/[/url]), mely annak idején kategóriájában mind a technikai megvalósítás, mind története szempontjából vitte a prímet.
A Hulla menyasszony ([url="http://www.imdb.com/title/tt0121164/"]http://www.imdb.com/title/tt0121164/[/url]) ugyan nem ennek a folytatása, mégis nagyon sok hasonlóságot fedezhetünk föl a két animációs film között, akár akkor, ha a szereplők némelyikére (pl. a kiskutya, ezúttal nem egy "lepelből", hanem csontból kialakítva), akár ha a hangulatra (csontkollekciók, pókok, halottak), akár ha egyes jelenetekre (Victor az erdőben mászkál, akárcsak Jack, amikor az esemény komoly fordulatot vesz, ráadásul mindketten búskomor hangulatuktól vezérelve veszik az irányt az erdő felé) gondolunk.
A film azonban más dolgokban kevésbé hasonlít az első alkotásra, hiszen sokkal kevesebb benne a musicales betét (de itt is előfordulnak), és az alaptónus is teljesen más. Hiszen ugyan nagyon mókás poénok kerültek a filmbe, és végig lehet rajta nevetni, ám az alaphangulat, a halottak világa sokkal nyomasztóbb, mint a Karácsonyi lidércnyomásban, ahol azért a karácsonyi készülődés, a vidám énekelgetések jócskán ellensúlyozták a síri hangulatot. Itt ez azonban teljes nehézséggel az emberre telepszik, és ha valaki a történetet visszagondolja, még ha meg is találja benne a happy endet, meg hogy a rossz elnyeri méltó büntetését, ettől még valahogy a halottak világa, még ha folyamatosan mókáznak is, elég keserédesen hat. (Pedig talán pont ezt akarta ellensúlyozni az a tény, hogy a filmben a halottak világa jelenik meg színesben, míg az élők világa szürke.)
Azt hiszem, a Corpse Bride esetében inkább a tizenéves generáció idősebb tagjaitól egészen a felnőttekig jelölhetjük meg a célközönséget, hiszen a kicsit nyomasztó, ám egyben parádés motívumokat és utalásokat csak ők fogják érteni és értékelni. A kisebbek számára továbbra is a Karácsonyi lidércnyomás maradhat az etalon, mely habkönnyű a felszínen, és akkor is évezhető, ha az ember nem lát a mélyben dúló érzelmi vívódások szintjére.
A fent említett korosztályoknak azonban mustsee a film, akár látták, akár nem az előző animációs alkotást. Utána pedig, aki még lemaradt róla, gyűjtse be a Karácsonyi lidércnyomást is, ami az egész család szórakozását garantálja.
-- JÁTÉKOK.HU --